Killing Fields

2 december 2016 - Battambang, Cambodja

Woensdag 30 november:  Cambodja is een koninkrijk, waar Norodom Sihanoek jarenlang de geliefde koning is geweest. In 2012 is hij op bijna 90 jarige leeftijd overleden en opgevolgd door zijn zoon. Deze is inmiddels al 64 jaar,ongehuwd en veel minder geliefd dan zijn vader. We zijn de dag begonnen met een bezoek aan het prachtige koninklijke paleis en de bijbehorende tuinen. Op dit terrein bevindt zich ook een prachtige pagode, waar dure relikwieën en geschriften worden bewaard. Vervolgens een bezoek gebracht aan het grootste museum van Cambodja, dat minder interessant was. Daarna zijn we naar een vroegere gevangenis van de Rode Khmer geweest in een voormalig schoolgebouw. Van 1970 tot 1975 heeft er een burger oorlog gewoed in Cambodja, waarbij de macht werd gegrepen door de communistische Rode Khmer onder leiding van Pol Pot. Deze laatste heeft een waar schrikbewind gevoerd. In deze oorlog zijn maar liefst bijna 3 miljoen mensen omgebracht. Het was werkelijk hartverscheurend om te zien hoe deze mensen geleefd hebben in deze gevangenissen en gemarteld werden. 7 van de mensen in deze gevangenis hebben het overleefd,waarvan we 2 personen hebben gezien,die daar hun levensverhaal zaten te verkopen in de vorm van een boek. Een indrukwekkende belevenis waar iedereen stil  van was. Na de lunch een bezoek gebracht aan een van de bijna 200 plaatsen, waar burgers( mannen,vrouwen en kinderen) werden geëxecuteerd. Deze plaatsen worden Killing Fields genoemd.Er was zelfs een monument opgericht waar honderden schedels van slachtoffers te zien waren. Dit was  enorm indrukwekkend. We waren daar weer helemaal stil van. ' s Avonds een rondvaart gemaakt op de Mekong river met diner. Opvallend hoeveel wolkenkrabbers er gebouwd worden in de stad Phnom Penh.

Groetjes, P & A

1. Annie de Roo:
    2 december 2016
    Dag Piet en Anita, Het moet inderdaad indrukwekkend en ook schrijnend zijn om te zien hoe mensen hebben geleden. Het zien van de film The Killing Fields was al bijzonder aangrijpend. En dergelijke praktijken behoren - helaas - nog niet tot de verleden tijd. Tot later. Annie
  2. Marijke lauret:
    2 december 2016
    Hoi Piet en Anita
    Wat een verhalen...zo te lezen is Cambodja welvarender dan Vietnam
    wel vreemd eerst zo genoten van het prachtige paleis en pagode en dan geconfronteerd worden met de verschrikkingen van de oorlog...hopelijk toch een beetje kunnen slapen
    liefs Marijke en Eugene