Platte land van Cambodja

2 december 2016 - Battambang, Cambodja

Donderdag 1 december 2016: Om 07.00 uur vertrokken we uit Phnom Penh op weg naar Battambang. Dit is een provincieplaats,maar heeft toch nog 200.000 inwoners. Onderweg om te beginnen gestopt bij een grote tempel en pagode, waar het een drukte van belang was. Dit werd mede veroorzaakt door het feit, dat er die  middag een crematieplechtigheid was van een arts, die vermoord was. Indrukwekkend om te zien wat daarbij kwam kijken. We reden vervolgens over het platte land van Cambodja. Na anderhalf uur zijn we gestopt en overgestapt in tuk tuk's. Dat zijn motoren met een kar er achter waarin 4 personen kunnen plaatsnemen. Met 8 tuk tuk's reden we door de "polders"  van Cambodja en die zien er iets anders uit dan de polders in Zeeuws Vlaanderen. We reden over verharde en onverharde wegen, tussen rijstvelden en soms met ossen op de weg. Naast de wegen wonen de mensen of hebben er hun winkeltje of ambachtelijk bedrijfje. Bijzonder interessant om te zien allemaal. We zijn gestopt bij een pottenbakkerij, waar een vrouw een demonstratie gaf van handmatig pottenbakken. Ernaast kregen we een demonstratie van de productie van palmwijn, waarbij de producent in een palmboom klom om te laten zien hoe hij dat iedere dag 50 keer deed om het vocht op te vangen. Met de tuk tuk terug naar de startplaats en daar de lunch gebruikt. Na een rit van 3 uur gearriveerd bij het hotel in Battambang, waar we ' s avonds ook gegeten hebben.

Gr. P & A

P.S. Het kan zijn dat de foto' s al verstuurd zijn behorende bij dit verslag.