OVergang naar Cambodja

30 november 2016 - Phnom Phen City, Cambodja

Dinsdag 29 november: weer om 07.00 uur vertrokken met de bus opweg naar de Cambodjaanse grens. 3 kwartier rijden. De grensovergang van Vietnam naar Cambodja is een operatie op zich. Er moet worden uitgeschreven uit Vietnam en er moet een visum worden gekocht voor Cambodja. Dit laatste moest aan de grens gebeuren, want dat kon niet in Nederland. Een visum kost  30 US dollar plus 5 dollar smeergeld, maar ook de koffers moesten over de grens en ook hiervoor moesten we betalen om te bevorderen, dat het sneller ging. Tenslotte moest er ook nog een gezondheidsverklaring worden afgekocht. Cambodja is armer dan Vietnam. Dit was heel goed te zien. Het heeft 15 MM inwoners, waarvan 3 MM woonachtig in de hoofdstad Phnom Penh. Onze reis leidde naar die plaats. Onderweg hadden we genoeg gelegenheid met de omgeving kennis te maken.Het landschap is groen en waterrijk. Tot de hoofdstad veel armoede gezien. Na aankomst in het hotel zijn we om half 5 vertrokken met de rishja's ( dat zijn fietsen met een bakje ervoor, waarin wij zaten) voor de eerste kennismaking met de hoogtepunten van deze stad. Dit was een belevenis op zich. Door jet drukke verkeer van auto's en scooters links en rechts naast ons. Fietspaden zijn er nl niet en verkeersregels kennen ze ook nauwelijks. Teruggekomen in het hotel hebben we met z'n allen Happy Hour gehouden en daarna in het hotel nog een hapje gegeten. Voor de eerste keer hebben we niet lekker gegeten. Groetjes P & A

1. Sonja de Mul:
    30 november 2016
    Wat een belevenissen! Ja dat smeergeld, gelukkig kennen wij dat niet in Nederland. Lijkt me wel leuk om eens in zo'n rishja te zitten. Hoop dat jullie vanavond wel lekker kunnen eten.
  2. Rita en Alf:
    30 november 2016
    Er is nog weinig wat je niet hebt meegemaakt hè? Hier zullen jullie nog lang over napraten thuis.